Throwback: Naar Italië, Gardameer 1

Op een steiger in Malcesine.

Afgelopen zomervakantie ben ik samen met Jesse naar het Gardameer geweest in Italië. Het begon bij mij weer enorm te jeuken, want het werd voor mij tijd om weer terug te gaan naar die plek. De warmte, de bergen, de dorpjes en nog zoveel meer. Ook liggen er veel goede herinneringen, omdat ik er veel naar toe ben geweest met mijn ouders. Ik kan niet uitleggen wat deze plek met mij doet en waarom het mij zo gelukkig maakt. Elk jaar terug? Hoeft van mij ook weer niet. Als ik maar om de drie jaar weer die bergen en dat water mag zien.

Met de auto

Op zoek naar een hotel in Oostenrijk.

Het kan heel goed zo zijn dat je met geen haar op je hoofd met de auto op vakantie wil. Dat is toch niet ontspannen?! Ik moet toegeven dat het voor mij voorheen ook niet helemaal ontspannen was. Als kind ben ik heel lang wagenziek geweest en dan zijn lange autoreizen geen pretje. Gelukkig ben ik daar nu voor een heel groot deel overheen gegroeid. Zodra ik nu in de auto stap naar een bestemming voor vakantie, is mijn vakantie begonnen. Met name de reis naar Italië vind ik prachtig. We rijden via Duitsland en Oostenrijk richting Italië. Via de Fernpass en de Brenner. We zaten zo een 05.15 uur in de auto en ik begon met rijden. Het ging enorm voorspoedig en konden al goed over de grens ontbijten. Eigenlijk ging de gehele heenreis voorspoedig. We waren al om 15.30 uur in de buurt van de Fernpass (881 km) en moesten we op zoek naar een plek om te overnachten. Dat was zo makkelijk nog niet, want alles zat stamp en stamp vol. Oprecht nog nooit meegemaakt dat het zo druk was. Uiteindelijk heb ik via Booking last minute een hotel geboekt en konden we naar een anderhalf uur extra rondrijden, stoppen. Bijkomen van 881 km reizen.

Aankomst

Uitzicht vanaf ons balkon, Limone sul Garda

Voor de tweede reisdag besloten we om niet al te vroeg op te gaan, zoveel kilometer moesten we niet meer en we konden toch pas in de middag onze kamer op. Jammer genoeg zagen we de files oplopen en lazen we ook online dat er richting het zuiden (met name Italië) top drukte werd verwacht. We zijn zo rond een uur of half tien gewoon gaan rijden, op hoop van zegen. Gelukkig hadden we de tijd, want we hebben langer stilgestaan (stapvoets gereden) dan gereden. Het was echt enorm druk, ze hadden niet gelogen. Uiteindelijk hebben we over 300 km bijna vijf uur gedaan. Gelukkig maakte het glinsterende aangezicht, het mooie weer en de bergen al snel veel goed.

Limone sul Garda

Limone sul Garda, vanuit Limonaia del Castel

Dit redelijk toeristische plaatjes was onze thuis basis. Met ons hotel zaten we wel buiten het centrum en echt aan de verre rand van het plaatsje. Dat betekende voor ons, wel een 15 minuten lopen naar Limone. Je moet daarvoor niet slecht ter been zijn! Ik vond het nooit echt een probleem, behalve als het echt echt heet was. Limone sul Garda ligt tegen een bergwand aan. Dus je kan je in hetzelfde dorpje op verschillende hoogtes bevinden. Ze hebben een kleine haven met meerdere bootdiensten. Er gaan boten alleen naar Malcesine, maar de veerdienst waar auto’s op kunnen, stoppen daar ook. Het plaatsje zelf heeft diverse winkels en restaurant. Het is ook goed om te weten dat aan de bovenkant van Limone een Spar zit! Limone heeft veel sfeer, culturele plekken en toeristische plekken. Als je goed zoekt en rondvraagt in winkels, kan je ook veel streekproducten kopen als wijn en olijfolie.

Vuurwerkshow, prima te zien vanaf ons balkon

In de zomermaanden is het echt de moeite waard om langs het VVV kantoor te gaan in Limone. Daar liggen vaak programma boekjes voor in het hoogseizoen. Soms liggen ze ook in de hotels of appartementen. De medewerkers bij de receptie weten vaak ook veel! Het is zeker de moeite waard om eens naar dat programma te kijken. Ze organiseren bijna elke week wel twee activiteiten in Limone. Variërend van markten tot meerdere muziek optredens. Zo ook bijna elke maand wel een vuurwerkshow! Hou er wel rekening mee dat het op dit soort avonden enorm druk kan zijn. Mensen uit de verschillende plaatjes rond het Gardameer steken speciaal over voor deze activiteiten. Ook is dit voor de Italianen de perfecte gelegenheid om te flaneren langs de waterkant en lang te tafelen in de restaurants.

Wordt vervolgd

Dit was nog maar het topje van de ijsberg en hopelijk vinden jullie het op deze manier leuk. Leuker dan een verslag over mijn avonturen van dag tot dag. Hier nog wat algemene tips:
* Pasta is in Italië een voorgerecht!
* De Italianen eten laat en lang.
* De Italianen rijden met name in de spits, nogal heftig.. Ghehe.

Leave a Comment.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.