Het leven van een juf die vakantie heeft #7

Er is veel veranderd, althans, voor mij. Op dit moment heb ik 18 kinderen en krijg ik er tot en met maart nog twee bij. Serieus, gewoon maar 20 kleuters in plaats van 30! Heerlijk, wat een ruimte, wat een rust en wat ben ik blij voor de kinderen. Ik kan nu eindelijk doen waar ik voor ben opgeleid. Het meeste halen uit de kinderen en niet zorgen dat alle 30 het overleven. YAY! Maar eerst zal ik vertellen over mijn werkzaamheden in de vakantie.

Dinsdag 2 januari (vakantie)

Huh, een stukje over een dag in de vakantie in deze blog? Zeker. In de eerste week van de vakantie konden we niet het gebouw in. Ze hadden namelijk in die week de vloer gedaan (in de was gezet en schoongemaakt) en dat heeft tijd nodig om te drogen. Daarom konden we de tweede week pas het gebouw in. Zeker nodig, want we moesten twee kleuterlokalen gaan inrichten. Op dinsdag was ik om 09.45 uur op school en om 17.00 uur ging ik weg. Ik ben super tevreden, maar dan ook echt super tevreden. Maar man, wat was het een werk.

Ik ben begonnen met het grove werk. Waar komen welke kasten te staan, mijn bureau en de hoeken? Dat was nog een hele bevalling. Het ergste was ook nog, dat het bepalen van de plekken van de grote meubels en het schoonmaken ervan, het meeste werk kostte. Het is namelijk heel vervelend wanneer een ruimte niet goed aanvoelt en niet praktisch is ingericht. Bij elke kast moet eigenlijk een tafel en elke hoek moet afgesloten zijn. Om 13.00 uur was ik klaar met schuiven en schoonmaken.

Om 13.30 uur gingen we weer verder. Toen werd het een kwestie van materiaal verdelen over de klassen, oud materiaal naar de kelder brengen en de kasten goed inrichten. Dat opruimen en uitzoeken heeft ons zo een 2,5 uur gekost. Heerlijk, want het resultaat mag er wezen. Nette kasten, een nette klas en ruimte. Daarna heb ik tot 17.00 uur minder belangrijke plekken opgeruimd. Die twee planken waar de kinderen niet bij kunnen, maar vol staat met troep. Een andere plank waar de kinderen niet bij kunnen waar je al die tijd alles neer heb gelegd ‘hier mogen de kinderen niet bij’. Het regelen van een klassenmap, bureau inrichten, oh wait, 17.00 uur. Toch echt tijd om naar huis te gaan!

 

Woensdag 3 januari (vakantie)

De onrust was nog niet helemaal weg. Ik kreeg duidelijk het gevoel dat er dingen nog ECHT gedaan moesten worden (op de drive/documenten), voordat ik kon starten. Even kijken, laatste loodjes aan het rooster leggen, rijmaatjes samenstellen, werkbladen zoeken, werkjes (knutsels) zoeken, dagritmekaarten uploaden, kinderen verdelen en meer wat ik maar bedacht. Toen besloot ik dat het verstandig was om donderdag ook nog heen te gaan.

Donderdag 4 januari (vakantie)

De onrust was ondanks de woensdag gebleven, dus ik ging donderdag heen. Gelukkig waren er meer collega´s en ben je niet helemaal op school. Van 14.00 uur tot 17.00 uur ben ik bezig geweest met kleine dingen, maar wel moesten gebeuren. Ik ging alles uitprinten en lamineren. Ik maakte mijn klassenmap compleet, maakte de groepjes zichtbaar in de klas, verzon werkjes voor de kinderen en organiseerde de eerste week na de vakantie. Om 17.00 uur tevreden naar huis. Maandag kon ik rustig en zelfverzekerd mijn week beginnen.

Leave a Comment.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.