Een dag tussen de kleuters

In het kader van ‘Het leven van een juf’ probeer ik onderwerpen te zoeken die leuk zijn om over te schrijven en over te lezen. Er zijn voor mij zoveel dingen vanzelfsprekend in het onderwijs, dat ik soms niet weet waar ik over moet schrijven. Tot ik laatst meerdere ouders sprak en ze allemaal klaagde dat ze geen idee hebben wat er op een dag gebeurd bij de kleuters.

‘Lieverd, wat heb je vandaag gedaan op school?’
‘Gespeeld.’

‘Lieverd, hoe was het op school vandaag?’
‘Weet ik niet meer.’

Jammer genoeg kan ik niet voor elke kleuter spreken, maar ik kan jullie wel een kijkje geven in de wereld van het kleuteronderwijs.

Inloop

Bij ons hebben de kinderen tien minuten de tijd om de school binnen te komen. Om 8.20 uur gaat de deur open, om 8.25 uur klinkt de eerste bel en om 8.30 uur gaat de tweede bel. De tweede bel klinkt om de ouders te laten weten dat het tijd is om de school te verlaten en de kinderen te laten weten dat we gaan beginnen. Deze tien minuten (van 8.20 uur tot 8.30 uur) hebben de kinderen de gelegenheid om in het lokaal aan een tafel een werkje te doen. Denk hierbij aan puzzelen, een kralenplank maken, memory spelen, een rijmspel spelen en zoveel meer. Het zijn met name die bekende ontwikkelingspellen in die houten dozen in de klas. Als je niet weet wat ik bedoel, kan je hier even kijken. Dit zijn typische voorbeelden van spelend leren. Waarom niet klassiek beginnen in de kring? De inspectie heeft bij ons op school aangegeven, dat dit verloren lestijd is en beter benut kon worden. Dit was met name in de tijden van een grote groep kleuters. Ben ik fan? Muah, ik heb wat minder overzicht. De kinderen zijn druk bezig en zijn minder druk met het afscheid nemen.

De ochtendkring in

Natuurlijk zitten we nog in de kring. Natuurlijk beginnen wij in de ochtend in de kring! Alleen de kinderen moeten eerste het materiaal opruimen, netjes aan hun tafel zitten, stil worden en als ik hun naam noem mogen ze naar het andere lokaal hun plekje zoeken. (Wij hebben maar één kleuterklas, maar de luxe van twee lokalen!). Ik zeg dan tegen elk kind persoonlijk goedemorgen, voordat ik ga beginnen met het dagritme. Het dagritme is ontzettend belangrijk. Onder dagritme verstaan we de activiteiten die we gaan doen op een dag (kring, spelen/werken, buitenspelen, hapje eten, engels, spelen/werken, etc.), de dagen van de week, de datum, maanden en seizoenen. Door herhalen, herhalen en liedjes, hopen we dat het na twee jaar kleuteren is blijven hangen. Deze bovengenoemde tijdsaanduidingen zijn ook visueel aanwezig in de klas (op de woensdag de knijper bij het plaatje van de woensdag). Vervolgens vertel ik globaal en aan de hand van de dagritmekaarten, wat we die dag gaan doen.

Spelen

Vervolgens vertel ik welke kinderen ik waar mag hebben. Eerst plaats ik de kinderen waarmee ik ga werken, aan een tafel in het andere lokaal. De tijd dat zij moeten wachten op mij, spelen zij met ontwikkelingsmateriaal dat ik op tafel zet (meestal constructie). Dan mogen de kinderen om de beurt kiezen van het kiesbord. Op het kiesbord hangen plaatjes die de activiteiten in de klas weergeven. Onder deze plaatjes zitten stickers, als er vier stickers hangen, mogen er vier kinderen in die activiteit. Het kiesbord dat wij gebruiken staat op de afbeelding, alleen wij hebben oudere plaatjes en in de rechthoeken onder de plaatjes, zijn stickers geplakt. De kinderen weten na een duidelijke instructie welke plaatjes bij welke activiteit horen en weten dondersgoed hoeveel kinderen er in de huishoek mogen. Veelal geeft het plaatje een hoek aan of een hele kast (rekenkast vol met rekenspelletjes). Wanneer het stoplicht op rood staat als iedereen heeft gekozen, mogen ze niet een andere activiteit kiezen.

Werken

Dit gebeurd dagelijks bij de kleuters! Buiten het werken met ontwikkelingsmateriaal en in de hoeken (bouwhoek en veelal huishoek), werken de kinderen ook met mij aan werkjes en werkbladen. Denk hierbij aan het vouwen van een vlieger, het plakken van een touwtje en het maken van de strikjes. Of aan het knippen van een monster van papier. Of ik ben bijvoorbeeld met ze aan het splitsen (ik heb vijf blokjes aan deze kant en drie aan de andere kant, hoeveel blokjes zijn het samen) en daar maken ze vervolgens een werkblad over. Dit gebeurd in totaal op zes niveaus. Groep 1 is verdeeld in drie niveaus en groep 2 is verdeeld in drie niveaus. Elk groepje komt twee keer per week aan de beurt in een kleine kring. In deze kleine kringen werken we dan aan taal en rekenen. Per week maken ze ongeveer twee tot drie werkjes (dit kan variëren van uitgebreid een weiland met schapen knutselen tot het schrijven van de 3). De kinderen die NIET aan het werk zijn/bij mij aan tafel zitten, zijn dus ‘aan het kiezen’.

Wat nog meer?

Uiteraard spelen we heerlijk vaak buiten. Twee keer meer dan de hogere groepen (voor/na het hapje en voor/na de lunch). Veelal spelen we voor het hapje langer buiten en voordat de kinderen naar huis gaan nog een keer extra. De ene keer gaat de schuur wel open (fietsen, scheppen, steppen, etc.) en de andere keer wel. Licht met name aan het weer en de tijd die er ‘over’ is.

De kinderen gymen twee keer per week met de groepsleerkracht. De ene keer met allemaal groot materiaal en de andere keer een spelles. Gemiddeld gymen ze anderhalf uur per week. Geloof me, na drie kwartier in de gymzaal ben je het echt zat.

In de grote kring lees ik prentenboeken voor, geef ik Engels en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook komt er een keer per week een les tevoorschijn over natuur, techniek of verkeer.

Oh, ook zorg ik dat kinderen op tijd naar de wc gaan. Dat ze niet met zijn zessen op de wc zitten (ondanks de drie wcdiertjes die ze moeten gebruiken) of ben ik op de wc een kind aan het verschonen. Ook beantwoord ik vragen als: ‘Juf, heb jij een oma?’ ‘Juf, waarom heb jij een panty aan?’ ‘Juf, woon jij op school?’ Of ik ben een rits van een jas aan het repareren, omdat het recht dichtdoen van een rits zeker nog een uitdaging is. Het open maken van bekers is ook dagelijkse kost. Het knuffelen van kinderen komt ook voor en handjes vasthouden ook.

Kortom

Ik hou van kleuters. Meer weten? Dan hoor ik het graag.

Leave a Comment.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.