Het leven van een juf #4

Zo. Daar zijn we. Schoolweek 3.

Maandag

Maandagen zijn niet mijn sterkte punt, want dat vroeg opstaan ga ik steeds meer voelen. Al helemaal na een weekend vrij en de mogelijkheid tot uitslapen. Toch moet ik zeggen dat de maandag voor mij wel lekker is om te werken op het moment. De kinderen starten met gym, dus de eerste drie kwartier heb ik om randzaken te regelen. Zo kon ik dagplanningen voor twee kinderen maken, deze uitprinten, hulpposters lamineren, uitknippen en ophangen. Op die momenten kopieer ik ook alvast dingen voor de week erop. Dit voorkomt dat ik dingen op de dag zelf vergeet. Ghehe. Na de gym ram ik er twee instructies doorheen. Ik ken sinds dit jaar de ‘wisbordjes’. Een super leuke manier om al de kinderen bij de instructie te betrekken. Het is een insteekhoes (glad), met een wit vel erin en ze kunnen er dan op schrijven met een whiteboard stift. Ze krijgen ook een doekje, zodat ze hun bordje kunnen wissen. Echt heel leuk en zorg dat iedereen betrokken is. Voor de lunch heb ik bijna twee uur de halve groep. Zo heerlijk gewerkt! De kinderen waren heerlijk bezig en effectief.

Het was een fijne schooldag voor de leerlingen en voor mij. Wel om 17 uur pas naar huis, omdat ik dankzij een vergadering op de vrijdag, mijn week niet goed kon afsluiten en alvast opstarten. Die middag veel zichtbaar werk gedaan. Met name bezig geweest om hulpposters te lamineren en op te hangen (over de leestekens, hoe je in je schrift werkt, etc).

Dinsdag

Een gekke, onrustige dag, want we moesten op de foto en ik moest voor het eerst in dichte mist naar mijn werk rijden (in de auto). Even mijn groep ‘alleen’ moeten laten, want ik moest ook op de foto van de kleuters. Wel super leuk, maar brengt onrust met zich mee.
Voor mij was dit een dag dat ik niet mezelf kon zijn als juf. Ik moest echt ontzettend streng zijn en boos. De kinderen kennen mij helemaal zo niet, maar wat kunnen die kinderen kletsen. Allejezus, ze kletsen overal doorheen en vinden ook dat hun eigen theekransje belangrijker is dan mijn instructie. Ik moest al eerder ingrijpen en straffen/belonen. Vandaag was het echt klaar. Na schooltijd heb ik alle groepjes (tafels, dus kinderen) uit elkaar getrokken en tweetallen gemaakt. Dan maar niet gezellig in een groepje, dan maar niet samenwerken in groepsverband. Dit moeten ze eerst maar weer verdienen. Ook een ‘mij stille sterren’ poster gemaakt. Elk kind kan een ster verdienen en na vijf sterren krijgt het kind een beloning. De kinderen denken mee aan een beloning. Om 17.oo uur naar huis, want de tafels moesten worden verplaatst, de spullen op de goede tafel, nieuwe stickers en uiteraard een goed werkende plattegrond. Vervolgens nog een korte overdracht met mijn collega van de kleuters, waar ik morgen weer sta!

Planning: Ik ben redelijk op schema, hiephoi, hiephoi. Op dit moment concentreer ik me met name op de startgesprekken die ik moet gaan voeren met ouders en hun kind. Gelukkig heb ik wel alvast de weektaak en het weekrooster voor volgende week al af! Nu nog de dagplanningen voor twee kinderen en registratielijsten voor in groep 1/2.

Woensdag

Weer een ochtendje bij de kleuters. Het is zo een woensdagochtend deels bijkomen, maar ook weer niet. Bij de kleuters ken ik momenten van rust, heerlijk samen in de kring, wat voorlezen en gewoon even stilzitten. Deze ochtend kregen de kinderen les van een echte muziek docent! Echt super leuk en wat vind ik het toch fantastisch als je zo muzikaal bent. Het was ook leuk om van haar te horen dat ze altijd zo een respect heeft voor kleuterjuffen. Met de quote: ‘Het lijken wel puppy’s’. Ik ging helemaal stuk. Het is op dit moment ook eerder een kwestie van, zorgen dat ze in het gareel komen, dan lesgeven. Dat merk ik wel, het is deze periode super zorgen dat ze in hun gewone routine komen en niet hun eigen regels volgen.

Na schooltijd meteen een intake met een ouder over onze jongste kleuter. Deze jongste kleuter brulde aan het begin ruim een half uur en moest je in de houdgreep nemen om te zorgen dat ie niet wegliep. Gelukkig gaat dat nu stukken en stukken beter. Voor de ouders zijn die dingen zo ontzettend pijnlijk, want om zo je kind te zien is echt hart verscheurend. Maar goed, dat gaat dus stukken beter. Vervolgens snel gegeten en overlegd over de leerlingenraad verkiezingen in groep 6. Als laatste verplichting die dag, had ik een startgesprek met ouders. Die ging goed, ik kende ouders al van vorig jaar en ik wist goed waar ik het over moest hebben. Na deze gesprekken wat administratie bijgewerkt en lekker om 15 uur naar huis.

Donderdag

Daar gingen we, een hele dag weer bij de kleuters. Op de één of andere manier is het toch altijd even wennen weer aan het ritme bij de kleuters en het klassenmanagement. Gelukkig heb ik die woensdagochtend om te wennen. Donderdag er weer vol op, werkjes, kleine kringen, hoppa. Soms word ik wel oprecht moe van al die kinderen die nog niet (kunnen ze niets aan doen) hun draai hebben gevonden. Ze wisselen elke vijf minuten van activiteit en zijn overal waar ze niet zouden moet zijn (ineens met zijn vijven van de wc’s komen, damn it, ik heb meer ogen nodig). Best wel een goede dag. Als ik een deel echt aan het werk zet, gaat het goed en zijn ze heerlijk bezig.

Na schooltijd startgesprekken gehad met drie ouders en toen lekker vroeg naar huis! Yay, yay, 16.30 uur thuis, even chips eten op de bank en uitzakken.

Vrijdag

Dat is zo een dag van de week die ik niet graag begin. Het duurt namelijk zo lang totdat deze dag op een einde is, althans, dat voelt vaak zo. Deze week viel het gelukkig wel mee. Ze hadden in de morgen een toets waar ze intensief mee bezig zijn geweest. Vervolgens een dictee en een reguliere les rekenen. Na de lunch gingen we door met IPC. Dat is werken aan meerdere vakken door middel van een project. De kinderen zijn dan veelal heel erg zelfstandig en ontdekkend bezig. Vandaag gingen ze verder met het omtoveren van de klas tot en regenwoud. Ze zijn hiermee heerlijk bezig geweest. Muziek op de achtergrond en groep 6 was heerlijk aan het werk. Ze zijn alleen niet zo goed in opruimen. Ik moest na het buitenspelen (zonder mij erbij, maar met een pleinwacht) veel brandjes blussen. Er was nogal heftig fysiek contact geweest tussen twee dames, naja, zo kan ik ze eigenlijk niet meer noemen.

Na schooltijd bezig geweest met het nakijken van de toetsen en de dictees. Vervolgens kwam een collega van groep 4 met mij kijken naar de Spelling methode en Taal methode. Daarna ging ze laten zien wat ik met de nagekeken toetsen kon doen. Waar moet ik ze invoeren en hoe ga ik met de resultaten om in de klas? Ze liet het toen zien via Parnassy’s, maar ging vervolgens ook naar Basispoort. Basispoort? Werken wij op school met basispoort? Whut? Mijn collega was in shock hoe weinig ik was ingewerkt door wie dan ook. Dat ik zonder een vorm van begeleiding voor een groep 6 ben gegooid na een half jaar gewerkt te hebben met kleuters. Geloof me, lesgeven is echt geen probleem, dat kan ik. Alleen al die randzaken die na schooltijd op je af komen zijn allemaal echt heel bijzonder en tijdrovend. Mijn collega vond het op dat moment zo sneu hoe ik aan mijn lot werd over gelaten. Achja, ik roei met de riemen die ik heb en ik doe mijn best. Het was wel confronterend en een bevestiging van mijn gevoel. Door al die randzaken, wat niet mijn verantwoordelijkheid zou worden, hou ik net aan mijn hoofd boven water. Het gaat, absoluut, maar nog niet hoe het zou moeten.

Lang leve het weekend!

p.s. Ook ik ga op 5 oktober staken.

Leave a Comment.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.