Tenerife

Deze dagen/weken zullen er meerdere blogposts verschijnen over mijn vakantie naar Tenerife. Deze blogpost zal onze 10 dagen beschrijven en ik verwacht samenvatten.

Op maandag 31 juli, de dag na mijn verjaardag, vlogen wij in de middag vanaf Schiphol naar Tenerife Zuid. We werden weggebracht door mijn schoonvader en besloten om drie uur van te voren aanwezig te zijn op Schiphol. We kregen namelijk meerdere berichten door dat het ‘de drukste dag op Schiphol’ zou zijn. Van te voren hadden wij al ingecheckt. We moesten alleen onze bagage afleveren en dat ging heel rap. Vervolgens moesten we uiteraard door de douane heen, we hielden onze hart vast voor de wachttijd. Mensen, serieus, we waren er binnen tien minuten doorheen. Zorg dat je alle elektronische gadgets uit je tas heb, hoe klein dan ook en in een aparte bak stopt. Het is ook handig wanneer alle vloebare producten van te voren aan alle eisen van de douane voldoen. Deze moeten ook uit de tas in een aparte bak. Wanneer je dit allemaal vlot en goed doet, ben je er zo doorheen. Ik werd wel ontzettend grondig gefouilleerd, ondanks dat de detector niet af was gegaan. Nou, toen hadden we nog ruim twee en half uur tot we moesten vliegen. Op Schiphol zijn we alle winkels langs gegaan, kocht Jesse een fles Wiskey, zijn we wat gaat eten bij het altijd veel te drukke La Place en gingen daarna naar de gate. Bij de gate, hoor ik ineens: ‘Hey, Roos!’ Nou, zat er dus een oud-collega van de V&D met een vriendin ook te wachten op het vliegtuig naar Tenerife! We hebben zo hard samen gelachen bij de V&D en dat hebben we ook weer even bij de gate ingehaald. Ze gingen ook naar Puerto de la Cruz, wat is de wereld dan toch klein.

Eenmaal in het vliegtuig, met de deuren dicht en iedereen in het vliegtuig, konden we niet weg. Er was een elektriciteitsstoring in onze terminal, waardoor ze de slurf niet van ons vliegtuig konden halen. Blijkbaar was de noodstroom ook lastig, want we konden pas na een uur toen de ‘gewone’ stroom het weer deed, vertrekken. De vlucht was voor de rest prima. Wel lang voor een zonvakantie. Gelukkig haalde we wel vrij veel tijd in toen we in de lucht zaten. Snel kregen we onze koffers en waren we van het vliegveld af. Samen met drie andere stellen hadden wij een transfer naar het Noorden. Jammer genoeg hadden we iemand die volgens mij voor het eerst in een busje reed, want ze moest onderweg stoppen. Ze kon niet goed stijgen met het busje, naja, ze had geen idee hoe ze moest schakelen om de berg op te komen. Enfin, na dat avontuur kwamen we 21.30 uur lokale tijd aan bij het hotel. Gelukkig konden we nog aanschuiven bij het buffet, want we hadden niet echt avond kunnen eten.

De dinsdag, de eerste echte dag vakantie. De kamer was prima, gerenoveerd, groot genoeg en met een keuken. De keuken was mini, maar die gingen wij toch niet gebruiken. Onze wens was doorgevoerd, want we hadden een kamer met zeezicht en hoog! Zo mooi. We werden wakker met een strak blauwe lucht, heerlijk. Eerst natuurlijk ontbijten, daarna naar het centrum van Puerto de la Cruz (bovenstaande foto). Daar hebben we heerlijk rond geslenterd en meteen wat dingen gekocht. Ik wilde een hoed voor in de zon en een klein schoudertasje voor op vakantie. No way dat mijn Marc Jacobs tassen mee gingen. ’s Middags hebben we lekker aan het zwembad gelegen en genoten van de zon.

Woensdag was het redelijk bewolkt, dus besloten we met de taxi naar het Loro Parque te gaan. Daar vertel ik in een volgende blogpost meer over. ’s Avonds gingen we gezellig, ontzettend toeristisch uiteten. Was wel op een mooie plek, in de rotsen aan de branding.

De donderdag gingen we een dag hangen bij het zwembad met de hoop dat de bewolking weg zou trekken. Begrijp me goed, de temperatuur was perfect, maar een blauw lucht is toch net even wat lekkerder. In Puerto de la Cruz ligt aan de kust een heel mooi openbaar zwembad waar je voor 5,50 euro een hele dag mag zijn en met ligbed! Het is grooooot en het water lekker koud. De bewolking trok niet weg, maar ik was alsnog goed bruiner geworden. Jesse was zelfs verbrand.

Vrijdag lieten we ons met de taxi naar een ander deel van de stad brengen, meer zuidelijker, naar CastillSan Felipe. Het was een fort die jammer genoeg niet open was en niet zo groot. Daar omheen hebben we we gezellig rondgelopen. Gekeken bij een plek waar allemaal stenen zijn opgestapeld en het zwarte zandstrand. Het is zwart, omdat het een vulkanisch eiland is. Vervolgens zijn we terug gelopen via gezellige straatjes naar het centrum van Puerto de la Cruz.

Zaterdag, zondag en maandag hadden we een auto gehuurd. Dit was namelijk de goedkoopste en makkelijkste manier om het eiland te zien. We kregen een zwarte Volkswagen Polo TSI onder onze kont. Wat was dat voor Jesse heerlijk rijden. Veel pit en een makkelijke draaicirkel. De zaterdag was een hele intensieve dag, met name voor Jesse. Die moest namelijk ons de El Teide op rijden over smalle, slingerende weggetjes die altijd stegen of daalde. Het was ook niet breed en als er een bus aan kwam moest je heel snel zoeken naar een plek om te kunnen uitwijken. Ik ben wagenziek, dus ideaal waren die wegen ook niet voor mij, maar Jesse reed gelukkig zo geleidelijk mogelijk en we stonden vaak stil om even rond te kijken. Het was een prachtige trip en zeker de moeite waard! Prachtige uitzichten en landschap. Terug reden we via Masca (een mini, maar prachtig plaatsje in een kloof) en via de west kust. Daar stopte we bij het plaatsje Icod de los Vinos. Een gemoedelijk dorpje, waar we snel weg gingen om omhoog te rijden naar de Cueva del Viento, één van de langste vulkaantunnels in Europa. Kon ik maar zeggen dat we naar binnen konden, maar de eerst volgende tour in het Engels en beschikbaar was, was op vrijdag 11 augustus. Wil je hier dus heen? (Wel echt een tip!) Lees je dan goed van te voren in en boek via de website kaarten. Daar kwamen wij jammer genoeg te laat achter.

Het bleef jammer genoeg bewolkt in het noorden van Tenerife. Het is gewoon dat het in de ochtend bewolkt is en de zon het vervolgens weg brand. Alleen het weer zat ook volgens de receptie jammer genoeg in een dip. Niet getreurd, we scheurde in de Polo naar het (bijna) altijd zonnige zuiden. We reden naar Costa Adeje en gingen op Playa de Fanabe liggen bakken. Mensen wat was het daar druk! Te druk voor ons vakantiegevoel en te veel gevuld met Nederlanders. Maar ach, de zon scheen. Wat was dat heerlijk. Flink bij kunnen kleuren! We zijn gewoon op het strand gaan liggen, maar kochten wel een parasol. Daar lag de verbrande Jesse onder en onze spullen.

Op de maandag gingen we weer op pad, maar dan naar Santa Cruz. De huidige hoofdstad van Tenerife. De moeite waard? Ehm, ik heb er heerlijk kunnen winkelen. Daar is wel alles mee gezegd. Volgens een local was het enige wat we konden doen: winkelen (één hoofdstraat), zwemmen in het openbare zwembad en was het auditorium wel de moeite waard om te bekijken. We hadden beide een uit de kluiten gewassen vissersplaats verwacht, een grote versie van Puerto de La Cruz. Dit was duidelijk niet het geval, ontzettend veel hoog- en nieuwbouw. Na Santa Cruz vertrokken we naar de vroegere hoofdstad, La Laguna. Prachtig! Heeeeeeeeel veel cultureel erfgoed, heel gezellig rondlopen en genoeg om te bekijken. (Ga niet op zondag, maandag of met de siesta, want dan is 60% dicht). Daar hebben we het echt naar ons zin gehad, ook al was bij ons dus een heel groot deel dicht.

Via het verhuurbedrijf regelde we de Polo nog één dag extra, omdat het maar niet helder wilde worden in Puerto de la Cruz. Om nog een dag goed zon te pakken, reden we weer naar Costa de Adeje om te gaan liggen op Playa del Duque. Nog steeds druk, maar minder massa toerisme.

Woensdag was onze dag van vertrek. Jammer genoeg konden we de kamer niet een paar uur extra huren (dat kan bij best wat hotels wel) en moesten we om 12 uur de kamer uit zijn. Logistiek hebben we het als volgt gedaan. Eerst ontbijten en daarna de spullen pakken. Koffer dus ingepakt en zo ook handbagage klaar. We hadden onze reiskleding apart en zwemkleding aan. Een aantal handdoeken lieten we achter, dus dat kwam mooi uit. Koffers weggebracht, nog lekker gelegen aan het zwembad, omgekleed en wachten op de transfer in de lobby. Mensen, ik ben niet tegen vrouwelijke chauffeurs, maar dan moeten ze wel kunnen rijden. Deze kreeg het voor elkaar om de temperatuur van de motor in het rood te laten lopen. Voor het mis ging, greep gelukkig via de radio de centrale in.

De vlucht? Geen turbulentie. Wel een half uur vertraging. Ook dit werd in de lucht weer redelijk goedgemaakt. Op het vliegveld is trouwens weinig te doen! Dus denk niet dat je uitgebreid nog kan gaan winkelen.

Kortom. Een goede vakantie gehad? Zeker. Ja, het weer kon bij ons beter, maar ik heb door het rijden naar het zuiden niets te klagen. Het hotel was helemaal goed al sprak het personeel niet helemaal lekker Engels of niet. Het hotel ligt hoog op de berg, maar dat was voor ons niet erg. Het is een verzorgd hotel met goed, maar Spaans georiënteerd eten. We zaten trouwens in Parque Vacacional Eden via Sunweb. Let wel, er is van Sunweb geen reisleiding aanwezig in het zuiden. Je kan ze wel altijd bellen/appen. Een auto huren vinden wij echt een aanrader wanneer je wat van het eiland wil zien. Wil je alleen maar de zon in? Dan is he zuiden voor jou perfect.

4 Comments

Leave a Comment.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Tenerife

Beginners informatie

Het internet staat natuurlijk vol met informatie over Tenerife. Er zijn van die standaard sites die het weer/klimaat behandelen en de reisorganisaties bespreken vaak ook kort wat er te doen is op de bestemming. Toch vind ik het altijd leuk om even een boekje te kopen over de desbetreffende lokatie. Trouwens, wanneer je niet vier weken op vakantie gaat en wel een bibliotheekpas bezit, kan je ook naar de bibliotheek voor deze reisboekjes. Je kan ze zodanig lenen dat ze gewoon mee op vakantie kunnen! Zo kan je ook makkelijk beslissen welke boekjes je prettig vindt en of je een boekje zelf wil hebben. Ik ben vaak op vakantie gegaan met reisboekjes van de bibliotheek en dat was helemaal goed te doen.

Om zelf in bezit te hebben vind ik de boekjes van de ANWB het fijnst. Ze zijn in mijn ogen het makkelijkst in gebruik en er staat precies in wat ik wil weten. Niet meer en niet minder. Zo moet ik wel vertellen dat de reisgidsen van Time to Momo, voor steden strips, heel erg leuk zijn. Hier staat even wat meer informatie in over de bezienswaardigheden en hebben van te voren routes gemaakt, waardoor je het meeste van de stad ziet.

Het weer

Het weer op Tenerife verschilt per deel van Tenerife. Het Zuiden heeft een droge warmte en het Noorden een ‘natte’ warmte. De wolken die worden opgebouwd vanaf zee vanuit het Noorden, botsen tegen het gebergte aan in het midden van Tenerife. Daar verliezen ze hun vocht, regen, of de wolken worden weggebrand door de zon. Het laatste gebeurd vooral in de zomerperiode. Door deze passaat is het Noorden van Tenerife groen en weelderig, terwijl het zuiden dor en woestijnachtig is. Wees niet bang, in de zomer zul je ook in het Noorden weinig last hebben van neerslag of weinig zonuren. De wolken worden snel weggedreven door de zon. Let er dus wel op als je buiten het hoogseizoen gaat, waar je heen gaat en wat dat voor consequentie heeft voor het weer.

Algemene informatie

Tenerife hoort bij het land Spanje, maakt deel uit van de Canarische Eilanden, is vier en half uur vliegen en ligt voor de kust van Marokko. Op Tenerife is het één uur eerder dan in Nederland. Er is dus tijdverschil, maar je zal er weinig van merken. Wil je echt veel zien op Tenerife, dan wordt een huurauto aangeraden. Wil je af en toe wat bezoeken? Is dat prima te doen per bus (openbaar vervoer) en kleine afstanden zelfs per taxi. Op Tenerife wonen in totaal 900 000 mensen, maar het voelt als veel meer. Er komen namelijk gemiddeld drie miljoen toeristen per jaar op bezoek. Santa Cruz de Tenerife is de hoofdstad. Al is de grootse badplaats, de populairste badplaats, Las Americas. De grootste plaats blijft Santa Cruz de Tenerife, maar daar worden weinig zonvakanties aangeboden.

In de planning

Wat hebben wij tot nu toe in de planning? In eerste instantie heel heel veel zon, strand en zwembad. Uiteraard gaan we Puerto de la Cruz ontdekken, want we hebben het niet voor niets uitgezocht. Het dierenpark Loro Parque staat ook op ons lijstje, het grootste dierenpark van de Canarische Eilanden. We willen ook graag de vulkaan Teide op en naar de hoofdstad. Zo zijn er al een goede vier dagen van de tien gevuld!

Zodra ik mij nog meer heb ingelezen, zal ik dit zekere delen.